Prateći program Susreta: Dugovječnost scenskog iskaza u galerijskim prostorima obnovljenih susreta pozorišta / kazališta

U okviru Dvadesetih po redu obnovljenih Susreta pozorišta / kazališta, odnosno XXXVIII ukupno održanih, kroz pozorišno dokumentarnu formu prikazane su aktivnosti dugovječnih kreacija Steve Žigona, Petra Kralja i Raše Plaovića.

HLADNO LICE PUNO TOPLINE – STEVO ŽIGON

Glumac i reditelj Stevo Žigon rođen je 1922. godine, a preminuo  28. decembra / prosinca 2005. godine u Beogradu.

Gimnaziju je završio u Ljubljani (1945)  Glumu je studirao u Ljubljani i Lenjingradu. Diplomirao je 1952. u izvanrednoj klasi Akademije za pozorište, film, radio i TV u Beogradu. Bio je jedan od prvih asistenata na pomenutoj Akademiji, kada je osnovana 1949.

Prekretnice njegove umjetničke karijere vezane su za Bojana Stupicu, koji je pridonio njegovom bavljenju filmom i režijom. S godinama sve manje glumi u Jugoslavenskom dramskom pozorištu i Ateljeu 212, a sve se više okreće režiji.

Na filmu je debitovao 1950. godine, s dvije male uloge. Kao svoje dvije najbolje uloge Žigon izdvaja onu  u filmu „Kisik“ Matjaža  Klopčića (1970), za koju je nagrađen Zlatnom arenom na festivalu u Puli, kao i onu u filmu „Rondo“ Zvonimira Berkovića (1966).

Zapažene uloge ima i na televiziji, a posebnu popularnost stekao je tumačenjem lika zloglasnog oficira njemačkog Gestapoa  Kriegera u TV serijama „Otpisani“ i „Povratak otpisanih“,

Posebno poglavlje u južnoslovenskom dramskom prostoru pripada Stevi Žigonu. Iako se najvuiše ispoljavao kao reditelj i glumac, njegove zanimljive knjige i misli  se bezrezervno citiraju i u teatru, i umjetnosti, a i šire, bez obzira koje vrijeme i čije daje. Maestralne uloge i respektabilne režije koje je Stevo Žigon donio i postavio u mnogim južnoslovenskim teatrima pokazuju svu dubinu njegovog pristupa teatru i umjetnosti. Isto tako, one pokazuju i jedno šire društveno razmišljanje o fenomenima koji su krugovi traganja za boljim životnim rješenjima.

GLUMAC I UČITELJ GLUMAČKIH VELIKANA –  RAŠA PLAOVIĆ

Dramski autor, glumac, pozorišni  reditelj i pozorišni pedagog  Radomir Raša Plaović je rođen  u Ubu  20. februara / veljače  1899. godine. Preminuo je u Beogradu 29. oktobra / listopada 1977.godine.

Osnovnu školu i gimnaziju završio je u Ubu. Diplomirao je na Filozofskom i Građevinskom fakultetu u Beogradu. Rano je počeo da se bavi glumom. Još kao student bio je angažovan u beogradskom Narodnom pozorištu, i to je opredijelilo njegov život, bez obzira na njegovo obrazovanje.

Prvi put se u teatru pojavio na sceni beogradskog Narodnog pozorišta u ulozi Prvog momka u komadu „Hajduk Veljko“, autora Jovana Dragaševića, 1. februara 7 veljače 1921. godine. Stalni član ovog  nacionalnog teatra postao je godinu dana kasnije.

U njegove najvažnije uloge ubrajaju se Hamlet, Antonio u „Juliju Cezaru“, Jago u „Otelu“, Henrik IV, Leone u „Gospodi Glembajevima“, Mitke u „Koštani“ i mnoge druge.

Izvjesno vrijeme je bio  profesor na Akademiji za pozorište, film, radio i TV  u Beogradu. Njegovi najpoznatiji učenici bili su Ljuba Tadić i Petar Banićević. Pored pedagoškog rada na Akademiji za pozorište, film, radio i TV, predavao je  i na beogradskoj Muzičkoj akademiji.

Objavio je više drama kao i nekoliko knjiga posvećenih glumi, režiji i recitovanju. Njegove drame su izvođene u pozorištima u Beogradu, Nišu, Novom Sadu, Pančevu, Prizrenu, Vršcu, Kragujevcu, Sremskoj Mitrovici, Zrenjaninu, Prokuplju, Somboru, Kruševcu, Prištini, Vranju, Zaječaru i Subotici, i to u periodu od 1938. do 1961. godine.

Njegovo ime nosi scena Narodnog pozorišta u Beogradu i Amatersko pozorište u Ubu, a nagrada „Raša Plaović“, namijenjena najboljem pozorišnom glumcu u Srbiji, dodjeljuje se svake godine.

Glumac, pozorišni reditelj i autor Raša Plaović je jedan  najistaknutijih pozorišnih umjetnika južnoslovenskog regiona. Snažno je uticao na razvoj pozorišta i u Srbiji, ali i regionu. U bilo kom svojstvu da je bio angažiran (autor, glumac, reditelj) predstavama je pristupao s dubokim emocionalnim, psihološkim i intelektualnim poniranjem u likove koje je igrao, ili drugima davao indikacije.

Publika ga je uvijek iznova tražila. Čak i njegovi najstrožiji kritičari su morali da hvale njegovu perfektnu dikciju, kojom se jako ponosio. Imao je sposobnost da njegovu najtišu riječ na sceni, jasno i glasno čuju i gledaoci u poslednjem redu.

Jedan od najvećih pozorišnih regionalnih poslenika, Raša Plaović je  smatrao da u umjetnosti, a pogotovo u glumi, mora vladati red, rad i disciplina, dok je improvizacija dopuštena samo nekolicini najtalentovanijih, i to ponekad. Njegova strogost i tvrdoglavost, posebno su dolazili do izražaja u radu s drugima, od kojih je očekivao isti visoki nivo profesionalnosti, koji je i sam pružao.

TAJNA DUGOVJEČNOSTI KREACIJA PETRA KRALJA

Dramski umjetnik Petar Kralj se rodio 4. aprila / travnja 1941. godine u Zagrebu.Preminuo je 10.novembra / studenog 2011.godine u Beogradu.

Gimnaziju je završio u Novom Sadu (1960). Diplomirao je na Akademiji za pozorište, film, radio i televiziju u Beogradu.

Od 1968. godine bio je član „Ateljea 212“, a 1979. godine je postao slobodnim umjetnikom. Bili su to počeci njegove velike karijere kada su role dolazile jedna za drugom i kada je imao sve veći broj obožavaoca.

Mnogo zapaženih uloga je imao Petar Kralj u beogradskom Narodnom pozorištu, a za svoj rad je dobio pregršt nagrada kao što su „Dobričin prsten“, „Miloš Žutić“, „Pavle Vuisić“, „Statueta Joakim Vujić“. Na sceni se pojavio oko 3.000 puta, a glumio je u preko 200 TV serija, filmova i to najviše drama.

Glumio je u pozorišnim komadima: „Kafanica na uglu“, „Hajde da se igramo“ „Haleluja“, „Devojka brža od konja“, „Portret Ilije Pevca Brana Radaković“, „Kako je propao rokenrol“, „Metla bez drške Žaki“, „Glad“, i dr.

Uloge Petra Kralja odlikuju se visokim estetskim kvalitetima i kreacijom koja sama za sebe predstavlja posebnu i specifičnu školu glume. Svaka njegova uloga bila je istinska spoznaja o nedokučivosti glumačkog zanata da se pokuša smjestiti u određeni kliše. U tome je i tajna dugovječnosti njegovih kreacija, koje su predstavljale svojevrsnu emacipaciju, i glumačku i cjelokupnu teatarsku, i gledalaca i stručne javnosti.

Pišu: Srđan Vukadinović, Jakov Amidžić

Foto: Dejan Đurković