Prateći program: Časopis „Susreti“ u zrcalu modela interkulturalnog umrežavanja

Dvobroj 3-4 za 2019. godinu časopisa SUSRETI, koji se tradicionalno pojavljuje u vrijeme trajanja Susreta pozorišta/kazališta, je dosta raznoliko segmentiran. Tu su već standardne rubrike: Drama, Teatar, Proza, Eseji, Poezija. Naravno, tu je i temat posvećen lokalnoj brčanskoj književnoj sceni. I ono što je specifično, a što se njeguje u svakom broju je temat koji je posvećen nekoj od regionalnih ili svjetskih književnih scena. U ovom broju časopisa poseban temat je posvećen makedonskim pjesnicima. U ranijim brojevima su bili i slovenački pisci. Oni iz Srbije i Hrvatske su dobrano zastupljeni na stranicama časopisa i mimo posebnih temata. Tako da časopis SUSRETI sa ovom svojom specifičnošću širi lepezu interkomunikacijskog dijaloga s kulturama i sredinama, kako u ambijentu južnoslovenskog područja, tako i šire. Naravno, tu su i temati koji su posvećeni aforizmima, i čak 18 prikaza na knjige različitih književno rodovskih i drugih određenja i determinacija.

U dijelu koji se tiče drame časopis donosi četiri nova dramska teksta, što je jako zanimljivo i korisno budući da se rijetko objavljuju kompletni dramski tekstovi. Objavljene su četiri drame čiji su autori: Vladimir Nabokov, Andreja Zelinka, Žarko Milenić i Živko Kareski Gornoselec.

Drama u tri čina Vladimira Nabokova „Pronalazak valca“ je jedna od četiri ukupno napisane drame ovog autora koji je poznatiji kao naučnik ili pjesnik ili prozaista. Dramski tekst Nabokova koji objavljuju SUSRETI je napisan u Parizu 1938. godine i nikada i nigdje nije igran do 1988. godine. To je dovoljan i veoma intrigantan razlog da ovo djelo bude objavljeno. Ovaj dramski tekst je preveo sa ruskog Predrag Nešović, a redaktor prevoda je Žarko Milenić.

Drama „Cijeli život“ Andreje Zelinke je jednočinka. U ovoj duodrami dva lica su muž i žena. Drama je napisana 2007. godine i govori o svakidašnjim problemima sa kojima se sureću u kuhinji, i u kući bračni supružnici. Drama je inače izvedena u kooprodukciji  KUD Integrali, Gledališča GLEJ i Mestnega gledališča iz Ljubljane. Sva ova tri koproducenta su poznta kao kazališni ambijenti u kojima se njeguje novi i avangardni kazališni izraz.

Tu je i novi dramski tekst Žarka Milenića „Moje vjenčanje“ u kome se na realistično sceničan način opisuje što se događa kada se u porodične odnose sina, oca, majke i bake upetlja glumica.  Dešava se to da na kraju u desetom prizoru policajac razrješava stvar  po prijavi oca da je opljačkan.

I temat časopisa drame zatvara dramski tekst „Srce za trun ljubavi“ čiji je autor Živko Kareski Gornoselec  u čijem je i prevodu sa makedonskog jezika objavljen ovaj tekst u časopisu SUSRETI.

Rubrika TEATAR donosi tri teksta čiji su autori Srdjan Vukadinović, Predrag Nešović i Hazim Begagić.

U tekstu o kazališnim iskazima čovjekovih izbora, autora Srdjana Vukadinovića, tretiran je problem izražajnih formi koje su bile zastupljene na XXXV Susretima pozorišta / kazališta u Brčkom, a koji su održani 2018. godine. Izražajnost formi je bila svojevrsna kombinacija ličnih iskaza, dnevničkih zapisa i dijaloga u kojima se scenski iskaz pokušava i nastoji propitivati u sučeljavanju sa traumatičnom stvarnošću. Pri tome, se pruža mogućnost izbora različitih dilema, a karakter likova se u pozorišnim predmetima na pomenutom Festivalu scenski problematizuje do nivoa suočavanja sa neumitnim razrješenjem.

U svom tekstu „XXXV Susreti pozorišta / kazališta – festival obojen emocijama“ Predrag Nešović  se kroz glavni i prateći program jedne konkretne godine bavi antropološkim momentima koji se odnose na pridobijanje publike, odnosu medija prema istome i Festivala prema novinarima, i svim onim što doprinosi da jedno festivalsko susretenje ima dug i uspješan vijek trajanja. Takođe, autor ovog članka iznosi i niz ličnih opservacija o tome kako Susreti pozorišta / kazališta rastu iz godine u godinu u svom kvalitetu i postaju respektabilan kulturni fenomen regionalnog značaja.

Članak o osnovnim značajkama institucionalnog sustava izvedbenih umjetnosti u gradu Sarajevu, autora Hazima Begagića govori prvenstveno o pozorišnom životu u ovom Gradu, koji predstavla svojevrsnu okosnicu pozorišnog bića Bosne i Hercegovine. Još od osnivanja prvog  profesionalnog pozorišta u BiH dvadesetih godina XX vijeka, onog najvećeg sarajevskog Narodnog pozorišta, sarajevska je kazališna scena sublimirala sva kretanja i trendove ukupnog BH teatarskog života u svim njegovim segmentina. Autor u svom radu dalje razvija tezu o tome kako se pri kraju starog i prvim decenijama novog milenijuma sarajevski modeli organiziranja pozorišnog života nerijetko predstavljali primjer i poticaj drugim teatarsko razvijenijim zajednicama u državi Bosni i Hercegovini.

U mnoštvu pomenutih i drugih radova koji su segmentirani kroz već pomenuta poglavlja uočljiv je raznovrstan pristup, kako u tematici, tako i u sadržajno rodovskim određenjima. Sagledavajući određene teme kroz različite aspekte uočljiv je i interdisciplinarni, a i regionalni, pa čak i interregionalni karakter časopisa. Na taj način ovaj časopis služi kao svojevrsni pregled i literatura onoga što se dešava u sferi teatra, književosti i mnogih drugih kulturnih i umjetničkih događanja.

Časopis SUSRETI predstavlja široku sadržajnu scenu koju osim originalnih radova čine i pregledni i informativni članci o modernim tokovima u oblastima koje tretira na svojim stranicama. Čak i one teme koje imaju izvjestan historijski karakter u časopisu su predstavljene na nov način. Vrijednosne promjene u teatru, drami, književnosti i kulturi  stalno su prisutne u ovom časopisu, iz broja u broj.  Zbog toga su tekstovi koji se objavljuju uvijek živi, aktuelni i intrigantni, a ključni fokus je na kvalitetu objavljenih sadržaja, na čemu treba i istrajati.

Piše: Srđan Vukadinović

Piše: Dejan Đurković