50 godina Teatralija (7): Otvaranje teških tema na kazališni način

Trideseti Susreti pozorišta / kazališta BiH održani su od 21. do 29. novembra 2013. godine. Koncepcijski osnov Festivala i trinaeste godine trećeg milenijuma je bio segmentiran od pet predstava iz Bosne i Hercegovine i tri iz regiona (Crna Gora, Hrvatska i Srbija).

Od bosanskohercegovačkih predstava na festivalskoj pozornici u Brčkom su prikazane predstave: „Mujo, Suljo i Fata u društvu spektakla“, u koprodukciji East-west teatra iz Sarajeva i BNP Zenica sa kojom je i Festival otvoren, zatim „Chick lit“ mostarskog Hrvatskog narodnog kazališta, „Koncert ptica“ Dževada Karahasana u produkciji sarajevskog Kamernog treatra 55, „Četrnaesta“ banjalučkog Narodnog pozorišta Republike Srpske i „Mausfakersi“ Bosanskog narodnog pozorišta iz Zenice. Od predstava iz regiona na XXX Susretima su prikazane predstave: „Svećenikova djeca“ Mate Matišića i produkciji Satiričkog kazališta „Kerempuh“ iz Zagreba, „Očevi su grad(ili)“, autorski projekat Borisa Liješevića, što je i dobitnik Grand-prixa za najbolju predstavu, u izvedbi Crnogorskog narodnog pozorišta iz Podgorice, kao i „Čarobnjak“ Fedora Šilija Narodnog pozorišta iz Sombora.

Trideseti Susreti pozorišta / kazališta su zaokružili jedan period egzistiranja festivala u kome je bilo i uspona i padova. Protagonisti svih predstava su i na ovim Susretima imali specifičan, a može se reći i poseban odnos i odgovornost prema svemu onome što je Festival bio i što jeste. Nikakvi posrednici nisu trebali između predstava i publike. Razumjeli su se na nivou bliskog društvenog zbivanja i prepoznatog teatarskog znaka.

Nova, peta decenija pozorišno kazališnih Susretanja, počinje od 2014. godine i XXXI festivalskih zbivanja (od 20-28. novembra/studenog). Kultna predstava Ive Brešana “Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja”, u izvedbi zagrebačkog Satiričkog kazališta “Kerempuh” otvorila je ove Susrete. Zatim, slijede predstave: “Koštana” Bore Stankovića u produkciji subotičkog Narodnog pozorišta, pa “Trpele” Milene Depolo i Bobana Skerlića, u izvedbi Beogradskog dramskog pozorišta, i Nušićeva “Ožalošćena porodica”, u produkciji banjalučkog Narodnog pozorišta Republike Srpske. Predstave “Čudo u Poskokovoj Dragi” Ante Tomića i izvedbi splitskog Hrvatskog narodnog kazališta i “Od kolijevke pa do braka” u produkciji Gradskog pozorišta Jazavac iz Banja Luke obilježile su petu i šestu festivalsku večer. Poslednje dvije festivalske večeri su bile rezervisane za predstave: “Bajka koju idiot priča” Lane Bastašić, u produkciji sarajevskog Kamernog teatra 55 i “Mali mi je ovaj grob” Biljane Srbljanović, u koprodukciji  Kamernog teatra i Festivala MESS-a.

Predstave koje se bave razotkrivanjem životnih i društvenih istina na poseban način «otvaraju» radnje i zbivanja koja su dugo nastojala da se prikriju ili kamufliraju. Postavljanje pitanja na način kako to čini kazalište uvijek otvara neke teške teme i dileme, koje nanovo bole i koje asociraju na konkretna vremena kojih se mnogi i ne žele sjetiti. Ostvarenja kazalištaraca na XXXII Pozorišnim / kazlišnim susretima u Brčkom, od 19. do 27. jedanaestog mjeseca 2015. godine, obilježavaju i nastavljaju svoje kazališno trajanje kroz navedeni iskaz. Predstave vraćaju iz bjekstva one koji su se u stvarnosti uputili tamo jer im na obraz nije mogla stati količina destrukcije koju su proizveli. Svejedno je da li je riječ o kikindskim «Kaubojima», beogradskoj «Beloj kafi», banjalučkim «Urnebesnoj tragediji» i «Ocu i sinu», zagrebačkom «Ko živ, ko mrtav» (Kazalište Kerempuh) ili sarajevskom «Brašnu u venama» (SARTR), «Teferiču» (Kamerni teatar 55 Sarajevo) i «Divljem mesu» (sarajevsko Narodno pozorište). Ono što se mnogo godina guralo pod tepih kazališne inscenacije prikazane brčanskoj festivalskoj publici vraćaju na jedan relaksirajući način u sjećanje i spoznaju.

Prenoseći i donoseći na festivalsku pozornicu brčanskih Susreta pozorišta / kazališta različite kazališne poetike i estetike dramski ansambli su  dočaravali kompleksnost osjećanja i događanja u začaranom krugu južnoslovenskog društva. Ostvarili su to na XXXIII Susretima (od 17-25. novembra/studenog 2016. godine) na specifičan način: banjalučki «Sinovi umiru prvi», beogradski «Rodoljupci» i «Mrešćenje šarana», osječka «Moć zemlje», sarajevski «Kad bi naglas govorili» i «Prodor na zapad», zenički  «Mi smo oni na koje su nas roditelji upozoravali» i mostarske «Mrtve ribe plivaju na leđima».

Kazališno pozorišni Susreti u Brčkom, trideset i četvrti po redu (od 16-25. novembra/studenog 2017. godine), su festivalskoj publici ponudili osam ostvarenja koji na realan način nastoje ostvariti identifikaciju sa doživljavaocima teatra. Sarajevsko Narodno pozorište se predstavilo sa komadom „Sve se nekako preživi osim smrti“, a Gradsko pozorište iz Podgorice sa „Čuvarima tvog poštenja“. Iz sarajevskog Kamernog teatra 55 je na festivalsku pozornicu stigla predstava „Mirna Bosna“, a iz beogradskog Zvezdara Teatra „Hipnoza jedne ljubavi“ Dušana Kovačevića. Još jedna predstava rađenja po tekstu najvećeg živog dramskog pisca južnoslovenskog prostora Dušana Kovačevića „Sabirni  centar“ je izvedena u produkciji Narodnog pozorišta Republike Srpske iz Banjaluke, dok je Satirično kazalište „Kerempuh“ iz Zagreba izvelo „Ustav Republike Hrvatske“ autorskog dvojca Ante Tomić i Rajko Grlić. Poslednje dvije predstave koje je festivalska publika mogla da vidi su one u produkciji mostarskog Hrvatskog narodnog kazališta („Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja“) i Bosanskog narodnog pozorišta iz Zenice („Moja fabrika“).

Predstave koje, uglavnom, govore o ljudskim izborima i o tome što ljudske odluke mogu napraviti viđene su u jednom scenskom kontinuitetu na XXXV Susretima pozorišta / kazališta u Brčkom, od 15. do 23. novembra 2018. godine. Riječ je o sljedećim kazališnim komadima: „Ravna ploča“ u produkciji zeničkog Bosanskog narodnog pozorišta, „Poslednja ljubav Hasana Kaimije“ NP Tuzla, „Kad bi Sombor bio Holivud“ Narodnog pozorišta iz Sombora, „Govori glasnije“ Satiričnog kazališta Kerempuh iz Zagreba, „Ničiji sin“ Beogradskog dramskog pozorišta, „Naši dani“ banjalučkog Narodnog pozorišta Republike Srpske, „Jedvanosimsoboakalomistobo“ sarajevskog SARTR-a, i „Osama – kasaba u Njujorku“ beogradskog Zvezdara teatra.

Kazališni iskaz u pomenutim predstavama pokazuje da se ne mora uvijek i u svakoj situaciji biti pozvan da se nužno i kompetentno raspravlja o određenom egzistencijalnom problemu.

Otvaranje dijaloga sa publikom je bio osnovni stvaralački credo predstava koje su izvedene na XXXVI Susretima pozorišta / kazališta u Brčkom (od 21. do 29. novembra/studenog 2019. godine). Izvedene u produkciji teatara iz Bosne i Hercegovine, kao i regiona (Srbije, Hrvatske, Crne Gore) svaka ponaosob je predstavljala poseban način teatarske komunikacije istražujući sve ono što je karakteristično i tipično, a bitno za razrješenje problema svakidašnjice. Na ovim Susretima u zvaničnu selekciju su uvršteni komadi: „Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja“ ( Narodno pozorište RS Banja Luka), „Majka ili sve lutke idu u raj“ (SARTR), „Pijana noć 1918“ (NP Tuzla), „Pink Moon“ (BNP Zenica), „Kiklop“ (Gradsko dramsko kazalište „Gavela“ Zagreb), „Kozocid“ (Gradsko pozorište Podgorica), „Sjećaš li se Doli Bel“ (Kamerni teatar 55 Sarajevo) i „Petrijin venac“ (Atelje 212 Beograd).

Pišu: Srdjan Vukadinović i Jakov Amidžić