Početak velikog i dugog kazališnog trajanja

Pozorišni Susreti u Brčkom od početka svoga nastajanja, prije pola stoljeća, promovišu ideju da ponude nešto novo i različito na festivalskoj mapi. Susreti su se tokom vremenskog hoda mijenjali u konceptualnom i programskom smislu, prateći tok i zahtjeve estetskog i društvenog trenutka. U pedesetogodišnjem egzistiranju (1974 – 2023) održano je četrdeset pozorišno / kazališnih Susretanja, budući da od 1991. do 2001. godine isti nisu organizovani zbog dekonstrukcije i dehumanizacije južnoslovenskog društva, kada je teatarska umjetnost morala ustupiti mjesto nasilju i razaranju.

Na Prvim Susretima profesioinalnih pozorišta BiH, koji su održani od 16. do 23. marta 1974. godine učestvovali su: Narodno pozorište iz Tuzle („Poslednja ljubav Hasana Kaimije“ Derviša Sušića), Narodno pozorište Zenica („Zavjera ili drugo praskozorje“ Velimira Lukića), Narodno pozorište Sarajevo („Kuća oplakana“ Rodoljuba Čolakovića), Narodno pozorište Mostar („Ko se boji Virdžinije Vulf“ Edvarda Olbija), Narodno pozorište Banja Luka („Tvrtko, bosanski kralj“ Miroslava Jančića), Kamerni teatar 55 iz Sarajeva („Kraj igre“ Semjuela Beketa), Pozorište za mlade iz Sarajeva („Izvinite na smetnji“ Ljubivoja Ršumovića), kao i Opera i balet sarajevskog Narodnog pozorišta sa baletom „Satana“ Vojina Komadine.

Sva navedena pozorišta učestvovala su i na preostalih trideset i devet Susreta, u zavisnosti od toga da li su ih selektori pozivali ili ne. Pored navedenih teatara u pedesetogodišnjem trajanju Susreta učešće su uzeli i neki ansambli koji su nastali-formirani u toku egzistiranja Susreta ili su mijenjali ime (poslije 1992.godine). Takvi su sarajevski Teatar SARTR, Teatar Kabare Tuzla, Mostarski teatar mladih i drugi.

Drugi Susreti profesionalnih pozorišta BiH su održani od 15. do 23. marta 1975. godine. Devet predstava je bilo u zvaničnoj konkurenciji, od kojih treba navesti neke: „Grešni Herceg“ Miroslava Jančića i produkciji mostarskog Narodnog pozorišta, „Glorija“ Ranka Marinkovića (NP Tuzla), „Kate Kapuralica“ Vlahe Stulija (KT 55), „Vlast“ Branislava Nušića (Pozorište za mlade Sarajevo), „Mikelanđelo Buonaruti“ (NP Banja Luka) i druge.

Predstava manje, ukupno osam, je izvedeno na trećim Susretima profesionalnih pozorišta BiH, održanim od 19. do 26. marta 1976. godine. Treće po redu Susrete obilježile su predstave“ „Leda“ Miroslava Krleže i izvedbi NP Tuzla, zatim „Hasanaginica“ Milana Ogrizovića (NP Bosanske krajine Banja Luka), „Laža i paralaža“ Jovana Sterije Popovića (PMS), „Straža pod Kozarom“ Branka Ćopića (KT 55), „Hodža strah“ Derviša Sušiča (NP Zenica) i druge.

Od četvrtih po redu, Susreti profesionalnih pozorišta se održavaju u oktobru mjesecu. Pomenuti su održani od 15. do 23. oktobra 1977. godine. Izuzetnu pažnju su privukle predstave: „Kao vihor“ Svetozara Ćorovića (NP Mostar), „Jelena Ćetković“ Aleksandra Popovića (NP Tuzla), „U agoniji“ Miroslava Krleže“ (NP Sarajevo), „Delije na Bihaću“ Branka Ćopića (PMS) i „Bundžija“ Miroslava Jančića“ u produkciji NP BK Banja Luka.

Peti po redu Susreti profesionalnih pozorišta organizovani su od 14. do 21.oktobra 1978.godine. Susrete je obilježila predstava „Omer- paša Latas“ Duška Anđića u izvedbi sarajevskog Narodnog pozorišta. Takođe, treba navesti i predstave koje su ostavile traga kao što su: „Tako je moralo biti“ Branislava Nušića (NP Mostar), „Čovjek na četiri noge“ Radivoja Lole Đukića (NP Zenica) i „Generacije“ Dušana Jovanovića (NP BK Banja Luka).

Novembar je mjesec kada su organizovani šesti Susreti 1979. godine (od 12. do 19.). Susrete je obilježila predstava „Generalijum“ Alije Isakovića u produkciji zeničkog Narodnog pozorišta. U okviru šestih Susreta značajno je pomenuti i predstave: „Jane Zadrogaz“ Gorana

Stefanovskog (PMS), „Zlatna jabuka“ Huseina Dubravića Đoge (NP Tuzla), i „Nije čovjek ko ne umre“ Velimira StojanovićA (KT 55).

Komad Rudija Šeliga „Lepa Vida“ u produkciji sarajevskog Kamernog teatra 55 obilježio je sedme Susrete profesionalnih pozorišta BiH, koji su održani od 10. do 16. novembra 1980. godine. Među sedam predstava izvedenih na Festivalu pored predstave Kamernog teatra treba istaći i komade: „Sumnjivo lice“ Branislava Nušića koji su izvela dva teratra, NP Zenica i NP Tuzla, kao i „Novelu od Stanca“ Marina Držića (PMS).

Na osmim Susretima održanim od 13. do 20.novembra 1981.godine trujumfovala je po ocjeni žirija publike predstava „Izbiračica“ Koste Trifkovića u produkciji sarajevskog Pozorišta mladih. Takođe, pažnju su privukle i predstave: „Divlje meso“ Gorana Stefanovskog (KT 55), „Put oko svijeta“ Branislava Nušića (NP Sarajevo), „Raška, zemlja Rascija“ Ćamila Sijarića (NP Zenica) i „Ženidba i udadba“ Jovana Sterije Popovića (NP BK Banja Luka).

Deveti po redu Susreti profesionalnih pozorišta BiH organizovani su od 13. do 20. novembra 1982. godine, a obilježila ih je predstava „Let u mjestu“ Gorana Stefanovskog u produkciji tuzlanskog Narodnog pozorišta. Pored tuzlanske predstave značajnu pažnju stručne javnosti privukle su i predstave: „Brisan put“ Milice Novković (KT 55), „Češalj“ Fadila Hadžića (NPS) i „Hasanaginica“ Alije Isakovića (NP Mostar).

Predstave „Hrvatski faust“ Slobodana Šnajdera u produkciji NP Sarajevo i „Raskršće“ Dragana Tomića u produkciji mostarskog Narodnog pozorišta su obilježile desete po redu Susrete profesionalnih pozorišta BiH, koji su održani od 12. do 19. novembra 1983. godine. Pored dvije pomenute predstave pažnju su skrenuli i komadi: „Karabeg“ Nedžada Ibrišimovića (NP Zenica), „Hasanaginica“ Milana Ogrizovića (NP Tuzla) i „Karantin“ Živojina Pavlovića (KT 55).

Već prva decenija egzistiranja Susreta je pokazala da je to festival posebne energije i sasvim drugačiji od tada ne puno brojnih festivalskih dešavanja u Bosni i Hercegovini. Velikim dijelom takva karakteristika je pratila Susrete i tokom narednih dekada bitisanja.

Pišu: Srdjan Vukadinović i Jakov Amidžić

Foto: Dragan Deanović